#uitdekastenvandestraat: Pride Merchandise met een Goed Doel!
“Uitgegumde ouderliefde.” Deze woorden gebruikte Splinter Chabot in zijn toespraak bij de dodenherdenking op het homomonument. Daarmee beschreef hij het verhaal van Rik. Riks ouders accepteerden de geaardheid van hun zoon namelijk niet. Nadat hij een nacht had doorgebracht op de bank van zijn vriend Casper, heeft Rik zijn eigen leven genomen. Deze woorden hebben uiteindelijk geleid tot de MEIJT. campagne #uitdekastenvandestraat: pride merchandise met een goed doel. Door middel van deze campagne vraagt MEIJT. aandacht voor de opvang van dak- en thuisloze regenboogjongeren. Help jij ons mee?
Het Doel
Helaas is het verhaal van Rik niet uniek. Uit het onderzoek Driedubbel Kwetsbaar is gebleken dat er in Nederland tussen de 1000 en 2000 regenboogjongeren dak- of thuisloos zijn. Dat komt in de meeste gevallen doordat zij zich niet geaccepteerd voelen door hun ouders of omgeving. Veelvoorkomend is de acute dakloosheid. Bijvoorbeeld wanneer een jongere op straat gezet wordt na een ongewenste coming out of na “betrapt” te zijn op ongewenst gedrag. Als gevolg van zo’n abrupte dakloosheid, vallen jongeren naast het vangnet van de gezinszorg. Op straat liggen verslaving, misbruik en een ontwikkelingsachterstand op de loer. Daarnaast worstelen veel van deze jongeren met zelfacceptatie. Dit maakt ze extra kwetsbaar.
Met de campagne #uitdekastenvandestraat: pride merchandise met een goed doel hopen wij het gesprek op gang te houden. We hopen geld in te zamelen voor de LHBTI+-bewustwording van instanties voor jeugdhulpverlening, maatschappelijke opvang en crisisopvang en voor LHBTI+ belangenorganisaties om mogelijkheden te creëren voor lotgenotencontact.
Over de Campagne
De campagne #uitdekastenvandestraat: pride merchandise met een goed doel is opgezet door initiatiefnemer Kadeem van de Pol. In samenwerking met MEIJT. heeft hij een lijn van t-shirts uitgebracht. Door middel van de verkoop van deze t-shirts zamelen we geld in voor een gevoelige opvang van dak- en thuisloze regenboogjongeren. Daarnaast hopen we dat de shirts een aanleiding geven voor mensen om over de opvang van deze jongeren te praten. De ontwerpen van deze shirts zijn exclusieve designs van kleinkunstenaar Gavin Reijnders. Naast de t-shirts is er nog meer pride merchandise beschikbaar. De t-shirts en de pride merchandise zullen worden verkocht op verschillende pride-evenementen en op de webshop van MEIJT.
Met de bedoeling het bewustzijn van deze campagne te stimuleren, houdt MEIJT. dit prideseizoen een online wet t-shirt contest. Deelnemers kunnen leuke prijzen winnen door hun pride t-shirt op een grappige of originele manier nat te maken. Bijvoorbeeld door met het shirt aan in een zwembad te springen of onder een douche te stappen. Nadat het filmje is gemaakt, is het de bedoeling dat je jouw vrienden uitdaagt hetzelfde te doen. Zodoende maak je meer kans om te winnen en help je onze boodschap over te dragen.
Initiatiefnemer Kadeem van de Pol met het Dragqueen design.
De T-shirts
De t-shirts zijn gemaakt van 100% dik katoen met hoogwaardige zeefdruk. De ontwerpen zijn exclusieve illustraties van kleinkunstenaar Gavin Reijnders. Over de ontwerpen zegt hij zelf “Ik wilde t-shirts die al het leuke van pride illustreren, met een knipoog naar het belang ervan”. We hopen dat het grappige ontwerp aanleiding geeft tot het aangaan van een gesprek over de problematiek van dak- en thuisloze regenboogjongeren.